RESTAURATIE

Categorie » Alle


27-08-2007: Restauratie Westlander "VOORWAARTS"
04-09-2007: Vervolg restauratie
01-11-2007: Geen schot in de restauratie
02-02-2008: Geen schot in de restauratie


De restauratie van de Westlander "VOORWAARTS"

Voorwaarts
Bij de opening van de museumwerf Vreeswijk (www.museumwerf.nl) werden wij blij verrast door het verkrijgen van een motorwestlander die nog vrijwel in originele staat verkeerde. Het schip werd geschonken door Dr. Niemeyer uit Utrecht die het schip al van 1958 recreatief gebruikte. Door zijn vergevorderde leeftijd, hij is inmiddels de 90 jaar gepasseerd, vond hij het niet meer verantwoord om met het schip te varen en zocht een "goeie ouwe dag" voor het scheepje.
Dus het keerpunt in het voortbestaan van scheepswerf Buitenweg (waar de VOORWAARTS tijdens het bezit van Dhr. Niemeyer altijd in onderhoud was geweest) naar Museumwerf leek hem een goeie gelegenheid om van het schip afstand te doen.

Van het schip is veel, maar niet alles bekend. Zo gaat de, bekend zijnde, geschiedenis terug naar 1916. Toen het schip aangekocht is door de Fa.Clant & Zonen uit Oudshoorn en is voorzien van een gloeikopmotor. Het kan dus zijn dat men toen een zeilende Westlander heeft omgebouwd tot de motorwestlander zoals deze er thans nog, vrijwel oorspronkelijk, uitziet.
In ieder geval is het zeker dat het schip in 1926 uitgerust is met een INDUSTRIE 1 IB 4 gloeikopmotor welke nu nog steeds het kleine machinekamertje siert.

Augustus 2007 hebben we een aanvang genomen met de restauratie en is natuurlijk als eerste die gloeikop INDUSTRIE aan de beurt. We hebben hem inmiddels uit het schip verwijderd en op een verrijdbare fundatie gezet . Zo kunnen we de motor tenminste goed onderhanden nemen.

 Voorwaarts  Voorwaarts

 Voorwaarts
Voorlopig eerst maar eens ontdoen van 80 jaar verf en vuil voordat we het inwendige gaan inspecteren. Op de foto hiernaast is Willem Kercher (in overal) bezig om de eerst verf en vuillagen te verwijderen. Uiteraard houden we Dhr. Niemeyer op de hoogte van de vorderingen aan zijn schip. En die kon het natuurlijk niet nalaten om zich op een zonnige dag naar Vreeswijk te laten rijden en zelf, met zijn 90 jaren, nog even een handje uit te steken. (links)

Vergeleken bij hem is die INDUSTRIE nog maar een jonkie. Inmiddels zijn we er wel achter dat de huidige staat van deze machine zodanig is dat’ie nog wel 80 jaar meekan.

We houden U op de hoogte van de vorderingen.

04-09-2007: Vervolg restauratie

De IB 4 is inmiddels verhuisd naar de machinale werkplaats, van z'n "hoedje" (cilinderkop met gloeikegel) ontdaan, de knalpot en z'n "hartkleppen" zijn verwijderd en de zuiger getrokken. Nou is het bekend dat de motor voor de laatste keer is overhaald in 1962 bij de Fa. van Lint, toenmalig gehuisvest aan de Vaartserijn aan het eind van Jutpaseweg in Utrecht. Daarna heeft Dhr. Niemeijer er alleen maar recreatief mee gevaren, gemiddeld zo'n 100 uur per jaar. Dat is in de laatste 45 jaar toch opgelopen tot een 4000 draaiuren.

 Voorwaarts  Voorwaarts  Voorwaarts

Niet veel, zult U zeggen. Maar als je het vergelijkt met de draaiuren van een tractiemotor in een personen of vrachtauto kom je toch al gauw op een 200.000 kilometer. De meeste personenauto's met zo'n kilometerstand zijn dan meestal verdwenen naar de definitieve stalling op het terrein van autosloperij Stomphorst of zo en vele vrachtwagenmotoren hebben dan al weer een revisie of uitgebreide reparatie ondergaan.

Voorwaarts Voorwaarts Voorwaarts

Wij waren natuurlijk ook erg benieuwd naar de staat van het inwendige maar de eerste aanblik van de zuigerkop en de binnenkant van z'n "hoed" stelde ons eigenlijk al gerust; De IB4 heeft de laatste 45 jaar een goeie verbranding gehad en nadat de zuiger getrokken was bleek er zich totaal geen stootrand in de cilinderwand gevormd te hebben. Zuigerveren niet ingeslagen, slotspeling nog niet opgemeten maar ook dat zal wel binnen de toleranties zitten.

Voorwaarts Voorwaarts Voorwaarts

Willem is dus vol goede moed begonnen met de zuiger te reinigen en die hing s’middags om drie uur al weer blinkend schoon en als nieuw aan de takel.

Beste machines maakten die gasten van INDUSTRIE 80 jaar geleden, daar in Alphen a/d Rijn.

01-11-2007: Geen schot in de restauratie

Er zit op dit moment geen schot in de restauratie van de INDUSTRIE motor bij de Museumwerf in Vreeswijk. Alle beschikbare tijd gaat momenteel op aan andere lopende zaken. Dus volgend jaar zullen we wel weer eens verder gaan aan de INDUSTRIE gloeikop, en dus voorlopig ook geen nieuwe wetenswaardigheden te melden voor de website. Voor de ge´nteresseerden is de GLOEIKOP IB motor natuurlijk altijd te bezichtigen tijdens de openingsuren van het museum.
En dat staat allemaal op de site van de werf www.museumwerf.nl.

02-02-2008: Het is druk op de Museumwerf

Het is druk op de Museumwerf in Vreeswijk; normaal om deze tijd van het jaar (december- januari) is het tijd om te schaatsen of rond te varen met een ijsbreker. Maar niets van dit alles, het is zo’n zacht weer dat het hellingwerk gewoon door kan gaan.

Door dat alles is er weinig tijd om aan de INDUSTRIE gloeikop te werken. Alleen medewerker Willem Kercher heeft tussendoor nog tijd gevonden om de motor verder te demonteren, onderdelen schoon te maken en te selecteren in opnieuw bruikbare en nog te reviseren/restaureren partijen.
De hoeveelheid te repareren onderdelen is opmerkelijk klein; de plunjer van de brandstofpomp is nou niet echt meer glad, er zijn wat axiale krassen zichtbaar maar na het monteren van een nieuwe O ring lijkt het toch weer goed passend af te sluiten.

Voorwaarts Voorwaarts Voorwaarts

Verder zetten wij wat vraagtekens, als redelijke leken op het gebied van de gloeikop INDUSTRIE’s, bij de staat en uitvoering van de toerenregelaar. Als je bijvoorbeeld de vliegwielgewichten bekijkt dan lijkt het erop alsof er een stuk is afgezaagd. Verder is de groef in de bronzen schuifmof op de krukas, die door deze vliegwielgewichten bediend wordt, aan een kant schuin. Het kan zijn dat deze schuine kant zo hoort maar het kan ook weggesleten zijn.

Voorwaarts Voorwaarts Voorwaarts

We hebben het hier op het dorp aan oud-schippers, die nog met dit soort motoren hebben gevaren, gevraagd maar die weten het ook niet. Ook de oud-werfmonteur Bep van Lexmond, welke vroeger bij machinefabiek van Lint in Utrecht vaak aan deze gloeikoppen gerepareerd heeft, kon geen uitsluitsel geven.

Voorwaarts Voorwaarts

Dus als er nog echte INDUSTRIE fanaten zijn, die na het bestuderen van de afbeeldingen een antwoord weten, neem dan de moeite om contact op te nemen. Een e-mail of telefoontje naar de webmaster is al voldoende.

We zijn in ieder geval nu zo ver dat we de onderdelen weer het echte INDUSTRIE kleurtje gaan geven en het machientje weer opnieuw op gaan bouwen, alhoewel er hier ook al gedacht wordt om de motor zo blank te laten zoals hij nu is. Maar dat hoort niet vind ik. Ik heb nog nooit een blanke INDUSTRIE gloeikop gezien, U wel?

Tot ziens op de plaat,

Cees van Dijk.