& HERMOTORISERING ;meta name="description" content="" />

HERMOTORISERING "OUDE WAAL 3"

28-01-2004: Scania eruit
17-02-2004: Machinekamer leeg
01-03-2004: Waterdicht en stralen
20-03-2004: We vorderen gestaag
20-04-2004: Eindelijk is het dan zover.
20-12-2004: Afmaken machinekamer.

In 2002 is de Heer Emile Bilterijst in het bezit gekomen van mslb.'' OUDE WAAL 3 ''

Oude Waal 3
De Oude Waal 3 is gebouwd in 1942 bij scheepswerf "Voorwaarts" v.d. Beldt, te West-Graftdijk voor de Firma C.Schipper te Amsterdam. De afmetingen van het schip zijn (L x B x Dg) 15.25 L. x 4.20 Br. x 1.70 Dg. Tijdens de nieuwbouw werd een INDUSTRIE 3VD6 van 120 pk geÔnstalleerd met motornummer 3275. Volgens het register van Industrie was deze motor inderdaad geleverd aan Dhr. C. Schipper te Amsterdam en wel op 10 juni 1942. Na vele jaren van noeste arbeid in de OUDE WAAL 3 waarin het schip meerdere eigenaren heeft gehad, is deze motor in 1972 vervangen door de huidige Scania DS14 van 274 pk. De INDUSTRIE heeft volgens verhalen nog jaren als decoratie bij de poort gestaan van wat tegenwoordig Tank-cleaning Amsterdam heet. (zonde !!)

Oude Waal 3

Oude Waal 3
Het begin is gemaakt
Emile Bilterijst: "We wilden het schip zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat terug brengen, dus de zoektocht naar een INDUSTRIE 3VD6 begon op de INDUSTRIE-dagen van 2002. Na enkele maanden van intensief speurwerk werd de hand gelegd op een INDUSTRIE 3VD6, met nota-bene motornummer 3272 eveneens uit 1942, slechts enkele weken jonger dan de oorspronkelijke motor en uit dezelfde productieserie , deze motor was op 7-11-1942 geleverd aan Dhr. Arnoudse te St. Philipsland voor het schip EBENHAEZER een 300 tons motorvrachtschip. De motor heeft daarin dienst gedaan tot 1994, 52 jaar !.

In de winter van 2002/2003 is vooral gewerkt om de boot zelf er goed uit te laten zien. De planning is steeds geweest om in het najaar van 2003 de motor onder handen te nemen en deze in het voorjaar van 2004 te plaatsen in de Oude Waal 3.

Oude Waal 3
buitenzijde schip ziet al goed uit, nog even varen voor de hermotorrisering,
ook de vlag wordt gewisseld voor een andere kleur

Alvorens deze motor te plaatsen in de OUDE WAAL 3 werd besloten om de motor eens goed onderhanden te nemen, volledig te inspecteren en indien nodig te reviseren. Op de volgende foto's kunt u het verloop van de revisie zien.

Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3
voeringenkrukas van bovenkrukas verwijderenkoppelings- onderdelen
Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3
krukas geplaatstbovencarterrechtsvoorkoppen
Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3
rechtsachtermotor linkskoppenaanzichtsmeerapparaat
Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3Oude Waal 3
motor zover gereed voor proefstart

De handen jeukten echter om te beginnen en dit begin is gemaakt in de zomer van 2003 op een enkele verloren avond. Zoals het gaat met dit soort acties gaat men steeds een stapje verder en al snel stonden de voeringen er naast en lag de krukas bloot. Deze zag er nog zeer goed uit en het was dus de moeite waard om verder te gaan. Dan de koppeling ook maar uit elkaar. Deze bleek hier en daar wat ingelopen te zijn maar nog zeer goed op te knappen. Als dan alles toch uit elkaar ligt is het maar beter om het helemaal goed te doen en dus zijn alle onderdelen gestraald en in de oorspronkelijke grijs-blauwe kleur gespoten. De remband werd vernieuwd, de voeringen gehoond en de zuigerveren vernieuwd. De kleppen geschuurd en de klepzittingen gekotterd. Na alles grondig schoon te hebben gemaakt kon de wederopbouw starten. Net voor de Kerstdagen van 2003 kon er even worden proefgedraaid. Helaas dachten we met uitgegloeide koppakkingen het wel te kunnen doen, maar bleek er toch een koppakking te lekken. Dan de kop er maar weer af en nieuwe koppakkingen plaatsen. Het proefdraaien op 29 december 2003 is goed verlopen en de motor staat gereed voor inbouw.

Bovenstaande is snel opgeschreven en gezegd maar het behoeft waarschijnlijk geen uitleg dat er heel wat (vrije) uurtjes voor nodig zijn geweest om e.e.a. zo ver te krijgen.

28-01-2004

De Scania is er uit en de machinekamer is nu nagenoeg leeg. De nieuwe tanks zijn gemaakt en ik hoop dat we over enkele weken de machinekamer kunnen stralen en schilderen zodat we aan de opbouw kunnen beginnen.

Oude Waal 3
Scania eruit
Oude Waal 3
machinekamer leeg
Oude Waal 3
beunkoeling opening

17-02-2004

De machinekamer is nu echt helemaal leeg en†schoon gemaakt. Met name dat laatste bleek een enorm karwei. 60 jaar vet en olie geeft een heleboel rommel. Er wordt een nieuwe compactere beunkoeler iets verder naar achter geplaatst om†ruimte te maken voor nieuwe tanks op een gunstige plaats. Het oude gat voor de beunkoeler moet†dus dicht.†Na het stralen kunnen we dan eindelijk aan de opbouw beginnen.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

01-03-2004

Ons schip is gelukkig weer waterdicht. Na het stralen komt nu het mooiere werk van schilderen en opbouwen.
De eerste laag is gezet. Er is nog erg veel werk en we betwijfelen of we Zwartsluis op tijd voor de sleepbootdagen zullen halen.
Maar we besteden alle vrije uurtjes dus als het niet te veel tegen zit......

Oude Waal 3
gat beunkoeler dicht
Oude Waal 3
motorfundatie
Oude Waal 3
motorfundatie

20-03-2004

3 weken verder en we vorderen gestaag, maar natuurlijk langzamer dan we willen.†Zwartsluis†hebben we maar uit ons hoofd gezet.
De beunkoeler heeft een mooi rooster gekregen. De machinekamer is nu mooi rood-bruin met wit. De gaten voor de Industrie zijn geboord.
De brandstof- en watertanks zijn gereed†en kunnen worden geplaatst. De luchtketels hebben hun plaats stuurboord voor al ingenomen.†
Nu blijkt dat de zorgvuldige planning van de machinekamer-indeling zijn vruchten afwerpt. Alles blijkt goed te passen.† Een Industrie 3VD6 is best groot voor†deze relatief kleine boot en de machinekamer is dan ook erg vol.†Op het laatst besluit ik de ruimte voor het vliegwiel te benutten voor een rvs zwart-watertank. Toch nog bijna 300 liter. Deze kan van pas komen als we straks in de Biesbosch liggen.

Oude Waal 3
rooster beunkoeler
Oude Waal 3
motorfundatie
Oude Waal 3
machinkamer sb achter

20-04-2004

Eindelijk is het dan zover. De motor kan worden geplaatst. Op een zonnige dag in april loopt alles voorspoedig. Het is een "zuigende passing" maar alles past precies. De motorkamer is nu erg vol, maar desondanks is alles goed bereikbaar. Dit is een grote stap voorwaarts, maar er is nog veel te doen! Stuurhuis terug in orde maken. Alles aansluiten, roefdak plaatsen en alles weer netjes in de verf zetten.
Nog even stug doorgaan!

Oude Waal 3
vóór!
Oude Waal 3
tijdens!
Oude Waal 3
en na!

20-12-2004

Door allerlei omstandigheden is het er een lange tijd niet van gekomen om weer eens iets te vertellen over onze vorderingen met de inbouw van de INDUSTRIE 3VD6 in de Oude Waal 3. Na het plaatsen van de motor op 20 april 2004 zijn we wel stug doorgegaan met het afmaken van de machinekamer, maar er was nog zeer veel werk te verzetten.

Luchtflessen

SB voor hebben de luchtflessen een plaats gekregen en moet de compressor zorgen voor voldoende startlucht. Een aparte leiding is gekoppeld aan duikflessen van 12l en 200 bar zodat we in geval van gebrek aan lucht de startluchtflessen toch weer op voldoende druk kunnen krijgen.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Tussenas

Aan BB voor wordt de tussenas gemonteerd op een apart frame. Deze tussenas wordt aangedreven door een v-snaar die op een grote poelie op de trommel van de INDUSTRIE is bevestigd. De tussenas drijft de waterpomp aan voor de interkoeling, de hydrauliekpomp voor de besturing en de 110 Ampere dynamo. Door de juiste verhoudingen te kiezen kan alles via de tussenas op het juiste toerental draaien. Dit alles werd vroeger niet gedaan, maar een paar gemakken van deze tijd willen we ons toch niet ontzeggen. Boven de hydrauliektank is een rek aangebracht om enkele jerry-cans voor olie e.d. te kunnen opbergen.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Kachel

BB achter is de kachel geplaatst. Dit is de oude Kabola blauwe vlam kachel. Deze werkt nog prima en is aangesloten op in totaal 4 radiatoren: machinekamer, voorroef, achterroef en stuurhuis. Het kan nu behaaglijk warm worden gestookt. SB achter zijn twee 200 Ah accu's geplaatst met daarboven een compacte schakelkast, de acculader en een 220volt omvormer. Samen met de 110 Ampere dynamo op de INDUSTRIE moet er zo altijd voldoende stroom zijn, zowel 24 V als 220 V. voor de moderne mens.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Roefdak

Nadat alles gemonteerd is, dus ook alle leidingen, dagtank, electrische leidingen etc. kan eindelijk het motorkamer roefdak worden terug geplaatst. Er is aan BB een tweede motorkameringang gemaakt, omdat we niet goed meer om de motor heen kunnen. Bij de bouw in 1942 was er alleen aan SB een ingang hetgeen betekende dat men altijd over de koppeling moest klimmen, dit is bij draaiende motor ook niet geheel zonder gevaar. Het is nu veiliger en vooral gemakkelijker. Het is wel zo gedaan alsof het origineel zo was en exact zo uitgevoerd als aan SB. Omdat de boot toch op de kant stond hebben we ook het roer nog wat verder aangepast om een betere koersstabiliteit te verkrijgen en tevens hebben we de kimkielen die er in 1942 zijn opgezet en later verwijderd weer terug aangebracht.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Stuurhuis

In het stuurhuis wordt de orbitrol voor de hydraulische besturing nu met een ketting aangedreven, zodat niet zoals voorheen een lelijke "puist"op de motorkamerroef zichtbaar is. Een (voorlopige ) hendel wordt gemaakt voor de bediening van de keerkoppeling en met een authentieke slinger wordt nu het toerental van de INDUSTRIE geregeld. In het stuurhuis is ook een manometer geplaatst om te kunnen zien wat de druk in de startluchtfles is, zodoende weet men wanneer de compressor moet worden uitgezet. Een marifoon is een onmisbaar hulpmiddel in deze moderne tijd. De twee controlelampjes zijn voor de oliedruk en oliepeil alarm. De luchthoorn is nu aangesloten op de startluchtfles. Nieuwe deuren sluiten het stuurhuisje af.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Te water

Eind juli staat het schip eindelijk in de lak en kan de Oude Waal 3 te water. Ze blijkt perfect in het water te liggen, er is alleen wat lood nodig in hetachterschip om ze helemaal goed en mooi te leggen zowel met volle als metlege tanks. Al het gepuzzel en gecijfer hebben hun vruchten afgeworpen. Nu nog uitlijnen en proefdraaien. Het uitlijnen is gedaan in de zomervakantie, dus van varen is dat jaar niet veel gekomen. Een klus als deze valt altijd tegen. De motor zelf wordt ondergoten met Shockfast Orange en de keerkoppeling wordt op ouderwetse vullingen gezet voor het geval hij er nog eens uit moet.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Proefdraaien

Op 7 augustus kunnen we eindelijk proefdraaien. Bij een eerste stoot lucht gaat de INDUSTRIE aan de gang en na slechts enkele minuten is ook alle blauwe rook verdwenen en draait de motor volledig rookloos. De tussenas blijkt echter veel lawaai te maken en later blijkt dat de lagers kapot waren. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door iets te kleine lagers en iets te strak gespannen v-snaren. Later hebben we de lagers vervangen, maar zijn we toch niet helemaal gerust dat het goed blijft gaan. Deze winter dus grotere lagers. Ook de hydrauliek maakt wat lawaai, maar plaatsing van een demper lost dit probleem volledig op. Bij laag toerental blijkt de keerkoppeling te klapperen, we weten wat de oorzaak is en deze winter moet de koppeling er weer uit om dit te verhelpen. Bij de eerste proefvaart op de rivier blijken we plotseling olie te verliezen uit de oliekoeler, waardoor ook de oliedruk wegvalt. Blauwe rook uit de uitlaat waarschuwt ons op tijd en de INDUSTRIE wordt tijdig gestopt om schade te voorkomen. Het lagedruk gedeelte van de oliepomp blijkt de olie niet altijd goed op te voeren uit het carter. We hebben een laag oliepeil en een lage druk alarm aangebracht om herhaling te voorkomen. Nu worden we op tijd gewaarschuwd.

Oude Waal 3
Oude Waal 3
Oude Waal 3

Tijdens het draaien blijkt cilinder 1 enigszins te bonken. Om te achterhalen wat dit kan zijn worden alle verbrandingsdrukken en compressiedrukken gemeten. De verbrandingsdrukken blijken te hoog te zijn en dus wordt de inspuiting verlaat. Dit is beter maar cilinder 1 blijft bonken. Ook iets verlagen van de zuiger heeft niet veel resultaat. Deze winter de zuigers toch maar trekken om alles te controleren.

Het is duidelijk dat e.e.a. nog niet geheel probleemloos verloopt. Toch kunnen we eigenlijk niet ontevreden zijn. In een winter hebben we zowat het gehele schip verbouwd. Alle systemen werken eigenlijk heel behoorlijk, we hebben al gevaren en heel veel geleerd. Deze winter gaan we er weer met goede moed tegenaan om er voor te zorgen dat we volgend jaar onbezorgd naar Vianen kunnen. We willen dan graag trekken om het verschil met de Scania te kunnen ervaren. Wij hopen onze collega sleepbooteigenaren in Vianen te ontmoeten en onze machinekamer met de INDUSTRIE 3VD6 te tonen. Bovenstaand verslag is uiteraard maar een korte impressie van alle bloed zweet en "tranen" , maar ik hoop dat het een goed beeld geeft van wat er komt kijken om een sleepboot uit 1942 weer in originele staat te herstellen.

Emile Bilterijst

INDUSTRIE