MACHINEKAMER

Als je in de machinekamer binnenkomt ruik je de olie, de tijd gaat hier 50 jaar terug. We hebben hier we zoveel mogelijk klassieke details toegepast. We kunnen wel stellen dat er niets zomaar even is ingeschroefd of gelast. Bij alles wat we deden was de regel, het moet goed en ook mooi zijn. Om te komen tot het uiteindelijke resultaat is er natuurlijk gebruikt gemaakt van huidige technieken.
 
Klik op de afbeeldingen voor een vergroting

Centraal in de machine kamer staat hij dan; de INDUSTRIE 3VD6A , bouwjaar 1939. Het is een drie cilinder rechtsdraaiende niet omkeerbare motor, die 150 e.p.k.levert bij 330 omwentelingen / min. Stationair 90 omwentelingen / min.

De motor wordt op lucht gestart en daarvoor is ca 18-20 bar nodig. Alvorens te starten wordt eerst handmatig de olie door de lagers en zuigers gepompt. Ook worden nog een aantal andere smeerpunten met de hand van olie voorzien. De motor wordt daarna handmatig op stand gezet met behulp van een tornijzer. Door het openen van een luchtkraan wordt de motor gestart. Tijdens het in bedrijf zijn van de motor worden elke twee uur de bewegende delen handmatig gesmeerd. Overige inwendige delen worden automatisch gesmeerd.

Zie filmpje, voor het zelf starten van de motor: starten en motorgeluid in voorbereiding.
Starten: Een mooie soepele start en even stationair om hem rustig op temperatuur te laten komen.

Koelwatersysteem
Het koelwatersysteem bestaat uit een gesloten systeem dat door de genoemde kimkielen loopt. De circulatie van de koelvloeistof wordt met een thermostaat geregeld. Zo´n gesloten systeem heeft als voordeel dat de motor schoon blijft en gelijkmatig wordt gekoeld. Dit laatste komt de spanning in het materiaal ten goede. Omdat een gesloten koelsysteem met koelvloeistof niet kan bevriezen behoeft er in de winter niets te worden afgetapt. De motorolie wordt gekoeld met buitenwater en gaat door een pijpenbundel. De temperatuur van de olie moet zo laag mogelijk blijven, 25-30 graden, om een optimale oliedruk te behouden.

Omkeerkoppeling
Origineel bij deze motor behoort een mechanische omkeerkoppeling. Wij hebben echter een hydraulische geïnstalleerd.

Omkeerkoppeling
Reintjes hydraulische omkeerkoppeling.
Type Jö.
Bouwjaar 1954,
Overbrenging 1 op 1.

Schroef
5 blads x 1100 mm x 1180 spoed, brons.

Schroefas
Watergesmeerde schroefas.

Perslucht
Lister, type 6-1, 1 cilinder, 6 pk. 650 omw. / min. Bouwjaar 1960, met originele aangebouwde compressor, opbrengst ca 30 bar. Motor wordt handmatig met slinger gestart.

Perslucht
INDUSTRIE compressor, opbrengst 30 bar, gekoppeld aan 380 volt motor Deze zorgen voor ca 25 bar voor in de luchtketel. De motor heeft 18-20 bar nodig om te kunnen worden gestart.
 

Water
Lister, type12-2, 2 cilinder, 12 pk 650 omw. / min. Bouwjaar 1960 met waterpomp en dynamo. Deze zorgt voor het lenswatersysteem, dekwaswater, stroomvoorziening. Motor wordt handmatig met slinger gestart.
 

Stroomvoorziening en hydrauliek
Perkens type 3.1524. , 3 cilinder 1500 omw. 40 pk. Hieraan is gekoppeld een generator en hydrauliek pomp.
 

 
naar boven