MOTOR

We zijn op zoek gegaan, we schrijven ´92, naar een langzaam lopende motor. Eigenlijk twee om in de toekomst ook nog reserve-onderdelen te hebben. Na veel zoeken en veel motoren gezien te hebben troffen we twee INDUSTRIE motoren aan van het type 3VD6A uit 1939. Dit type motor heeft een vermogen van 150 e.p.k. en een gewicht van 10.500 kg.

Ze zagen er niet uit maar ze stonden dan ook al zo´n 10-15 jaar stil. Dit vonden we niet erg want ze waren compleet en dat was het belangrijkste. De beslissing was snel genomen, deze twee zouden het worden. Ons uitgangspunt werd; hier gaan we één motor van maken. De twee motoren hebben we geheel gedemonteerd. Als beide motoren uit elkaar liggen dan zie pas uit hoeveel onderdelen deze motor bestaat en tevens zie je wat een prachtige techniek men maakte in die jaren. Zoals op de foto is te zien is hebben we ook alles tot het laatste bout(je) en moer(tje) los en uit elkaar gehaald. Na het schoonmaken, sorteren en controleren van de onderdelen werd opnieuw begonnen met de opbouw van de motor.

Twee motoren maken samen één motor.
In het ondercarter eerst de krukas opnieuw in de lagers pasgemaakt. Daarna monteerde we het bovencarter, nokkenas, nokkenaskast, cilindervoeringen met zuigers, cilinderkoppen, klephuizen, tuimelaars en stoterstangen. Alle olie en koelwaterleidingen, deze zijn geheel uit koper en messing samengesteld, werden opnieuw gemaakt en gemonteerd.

Stukje bij beetje begon de motor weer gestalte te krijgen.

Met al die koperen leidingen word het toch vooral ook weer een "mooie" motor. Voor de kleur kozen we de oude blauw / zwarte tint.

Dat er heel veel hobby uurtjes aan besteed werden dat moge duidelijk zijn. Wat de deskundigheid betreft hebben we gebruik kunnen maken van enkele personen met een INDUSTRIE verleden. Hun ervaring met deze langzaam lopende motoren was ons zeer welkom. Zij hebben ons met raad bijgestaan en dat was voor ons erg belangrijk. Wim Hasselmeyer die ook veel kennis heeft van o.a. deze motoren heeft ons ook met zijn raad bijgestaan. Hij stelde ruimte, kennis en gereedschap ter beschikking om deze motor te kunnen reviseren.

En daar stond hij dan weer in volle glorie om op 55 jarige leeftijd aan zijn tweede leven te beginnen (nu inmiddels 64 jaar).

In zijn vorige leven heeft deze motor ca 30-40 jaar dienst gedaan in het binnenvaartschip ANNA. In 1939 werd hij daar ingebouwd. maar tot hoelang hij dienst heeft gedaan is ons (nog) niet bekend.

Het blijkt dat men bij INDUSTRIE in die jaren erg goede motoren bouwden.
 
naar boven