INDUSTRIE-GENOTEN

Categorie » Alle


hector

Motorsleepboot "HECTOR"

Type: 2VD5

 
 

Eigenaar : Abraham de Keiser
  Den Haag

hector
Motorsleepboot "HECTOR"

De Hector is in 1924 als "Zwaluw" gebouwd bij scheepswerf Arend Apol in het Groningse Wirdum.
Opdrachtgevers voor de nieuwbouwsleepboot waren A. Boerema en N. Bultena uit Warffum. Bij de nieuwbouw is een 1-cilinder Brons, nr. 2195, van 15 pk ge´nstalleerd. Veel schepen gebouwd bij Arend Apol werden voorzien van een Bronsmotor uit, het nabij Wirdum gelegen, Appingedam.

Gegevens Sleepboot

Werf: A. Apol, Wirdum (Groningen)
Bouwjaar: 1924
Afmeting: 14,16 x 3,60 x 1,30
Motor: 1 cilinder Brons, 15 pk, nr. 2195

12-12-1924 Zwaluw - A. Boerema en N. Bultena te Warffum
00-07-1939 Op Hoop van Zegen - A. Timmer te Siddeburen
23-11-1941 Gea - G. Wennemers te Hasselt

Vanaf nu met een INDUSTRIE 2VD5 60 pk. Bouwnummer 3221, bouwjaar 1941.

03-03-1953 Gea - A. Sempel te Zwolle huurt de GEA
10-09-1954 l’Avenir - A. Sempel vanaf nu eigenaar
1963 l’Avenir - H.J. Wesselius te Maassluis
1987 l’Avenir - A. van Santen te Surhuisterveen
1988 l’Avenir - G.J. Wilbrink te Lochem
1991 l’Avenir - J. Posthumus te Hippolytushoef
2006 Hector - R. de Jong te Den Oever
29-03-2007 Hector - A. de Keiser te 's-Gravenhage

hector

In 1941 is de INDUSTRIE type 2VD5, 60 pk, ingebouwd in de sleepboot

hector hector hector

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 2VD5
vermogen : 60 p.k.
soort : 2 cilinder
omw./min. : 360
boring x slag : 230 x 320
bouwjaar : 1941
gewicht : 4850
motornr. : 3221
afleverdatum : 20-11-1941
besteller : N.A. Prait, Zierikzee

Maart 2007 - April 2008
Begin 2007 kocht ik, Abraham de Keiser, de sleepboot Hector. "Een machinekamer waar men op sokken moet lopen", zo luidde een zin uit een vroege verkoopadvertentie van de Hector uit 2003. Onder de enorme lagen ingedikte motorolie in de machinekamer kwamen wel twee SAE 30 ge´mpregneerde klompen tevoorschijn. U zult begrijpen: er moet veel gebeuren.

Zo zijn mijn vader en ik begonnen met de achterroef; de betimmering is verwijderd, het staalwerk aangepakt en daar waar nodig vervangen, de patrijspoorten zijn voorzien van nieuw glas, we hebben nieuwe luiken geplaatst en op dit moment is mijn vader, Flip de Keiser, druk bezig de achterroef opnieuw te betimmeren. Op deze manier zullen ook de stuurhut, de voorroef en de machinekamer aan een groot onderhoud worden blootgesteld. Ook de INDUSTRIE moet er weer keurig bij komen te staan. Kortom, de Hector zal de komende jaren flink onder handen genomen gaan worden.

Graag houd ik u dan ook via deze rubriek op de site van de Abelforte/Industrie-motor.nl van tijd tot tijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en vorderingen.

Wordt vervolgd...

Achterroef

hector hector hector hector hector

Patrijspoorten

hector hector hector hector

Luiken

hector