VERGANE GLORIE

Categorie » Alle


 RIA

Motorschip "RIA" EX Zeilschip "RISICO"

Type: 1IB6

 
RIA
Scheepstype : Hagenaar
Bouwjaar : 1922
Lengte : 26,50 meter
Breed : 4,45 meter
Motor : INDUSTRIE
Type : 1IB6
Soort : 1 cilinder gloeikop
Vermogen : 35 e.p.k.
Motor nr. : 479
Leverdatum : 22-02-1927
Eigenaar : Dhr. G.C. van den Berk
Domicilie : Hedel

Geschiedenis ms RIA;
Het schip is gebouwd in opdracht van mijn grootvader dhr. C. (Cornelis) van den Berk op een scheepswerf te Dodewaard als zeilaak; scheepstype Hagenaar, bouwjaar 1922.

Het was toen nog het zeiltijdperk, (gebouwd zonder motor)
De afmetingen van de Zeilaak, lang 23,50 meter, breed 4.45 meter, 102 ton.
1922 het schip is te watergelaten en gedoopt in RISICO.

1927 bij D. & Joh. Boot motorenfabriek DE INDUSTRIE te Alphen a/d Rijn is de INDUSTRIE 1IB6 1 cilinder gloeikop 35 EPK; nieuw ingebouwd.

Geregistreerd te Leiden, 213 B LEI....?....

Mijn vader werd al op 12 jarige leeftijd van school gehaald om op het schip te werken. Mijn grootouders†woonde in Hedel aan de wal in een eigen huis. Grootvader voer de hele week met het schip en op zondag lagen ze meestal in de haven van Hedel. Mijn grootouders, die ik nooit gekend heb, hadden 4 jongens en 1 meisje, 1 jongen is op ongeveer 18 jarige leeftijd verdronken, de andere 2 jongens hadden helemaal geen zin in varen, aldus werd mijn vader min of meer gedwongen te varen. Heeft als jongen nog in de haam gelopen om het schip te trekken bij stil weer in kleine kanalen. Toen de INDUSTRIE motor werd ingebouwd, werd de stuurinrichting ook geheel aangepast [was eerst met helmstok] en nu dus met stuurwiel en contra richting van de 1e situatie. Grootvader kon dit allemaal niet zo goed meer volgen, zodat mijn vader dit op zich moest nemen, eveneens alles wat met de motor verband hield. Met andere woorden in wezen was mijn vader als jongen de kapitein en grootvader stond op het voordek als knecht! De ingenieurs†van Boot instrueerden daarom niet grootvader maar mijn vader over het behandelen van de machine.

Het schip had bepaalde aangepaste afmetingen vooral wat diepgang betref in verband met dat, het schip onder de vaste bruggen van Den Haag door kon. Vandaar de naam van het scheepstype Hagenaar.
Het schip heeft veel bakstenen van rivier de†Waal naar†Den Haag vervoerd. In principe kwamen wij in heel Nederland en in†vroeger tijd ook in BelgiŽ. Ik had in die tijd in het vooronder mijn eigen domein, al was het dan dat achter het houten schot de zware stalen ankerketting kist en de teeremmers stonden heb ik er met genoegen gebivakkeerd. Mijn zussen sliepen dus in het achterschip in een apart kamertje.

Hedel 25 april 1936 door mijn vader dhr. G.C. (Gerardus) van den Berk gekocht van mijn grootvader. Het schip kwam toen te varen onder de naam "RIA". Voor de 2e wereldoorlog verlengt met 3 meter. Tijdens de oorlog beschoten door Engelse vliegtuigen te Sliedrecht.
In 1943 in de haven van steenfabriek De Winter te Maasdriel heeft mijn vader het schip laten zinken zodat de Duitsers het niet in beslag konden nemen. NŠ de oorlog is het schip door vader met een handpomp leeg gepompt. De hele motor gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet, de machine liep weer als tevoren! Is hier na verbouwd bij scheepswerf Nederlof te Geertruidenberg in de situatie zoals op de foto te zien is. Veel zand en grind gevaren van Kerkdriel naar Eindhoven. Later veel vracht via Maasbracht, kunstmest van Stein naar diversen bestemmingen in het Noorden van het land.

Tijdens de bieten campagne bieten vervoerd van de Haalemmermeer naar Zevenbergen, Breda en Dinteloord.
In 1962 is de Industrie motor, en dan vooral de keerkoppeling gereviseerd door D. & Joh. Boot te Alphen a/d Rijn.
Wij waren a/b met vader en moeder, 2 zussen en ik zelf. Ik heb tot mijn 18e jaar bij mijn ouders gevaren. In 1963 is vader ernstig ziek geworden, ze deden hierna nog maar af en toe een reis.
Het schip kwam kort hierna te liggen boven sluis 0 te 's-Hertogenbosch en is op 22 juni 1966 aan Schipper Huigens te (omgeving) Maasbracht ?? verkocht.

RIA
1955 boven aan pagina foto bij
Willemsluizen te Amsterdam Noord
Foto hiernaast Sluis Panheel

Verklaring van eigendom. (gratis geregistreerd te Alphen a/d Rijn 28 januari 1927)
De ondergetekende†:† Cornelis van den Berk
Gedomicilieerd te Hedel.
Verklaart bij deze te zijn de enige eigenaar van het motorschip, genaamd RISICO gebouwd te Dodewaard van staalijzer in het jaar 1922, metende 102,036 tonnen, hebbende een dek, een roef, een laadruim 1 machinekamer, een voor en een achterkajuit met 35 PK INDUSTRIE-motor.

November 2006: Verhaal door, Peter van den Berk Hijum, Frysl‚n

Website's over Peter van den Berk,
http://www.a-p-vandenberk.nl/kon.marine/
http://www.a-p-vandenberk.nl/mijn.vaarperioden/

Oproep:

Wij houden ons van harte aanbevolen voor het ontvangen van ontbrekende/ aanvullende informatie over de historie van motor en schip.

Informatie naar, info@abelforte.nl