VERGANE GLORIE

Categorie » Alle


union

Motorbeunschip "UNION"

Type: 5D6

 
 

Eigenaar : Wim de Jong
  Ouderkerk a/d IJssel

Het motorbeunschip is gebouwd bij de Scheepsbouwwerven D. en JOH. BOOT N.V. te Alphen aan den Rijn. Bouwjaar 1959, bouwnummer 1281.

union union union

union
Opdrachtgever, door vijf personen is hier opdracht toegegeven, de hoofdpersoon was Dhr. K. Droog te Krimpen aan den IJssel.

De afmetingen van het schip zijn 55.60 L x 7,30 Br. X 2,47 Dg. Laadvermogen 556 ton.

De bij nieuwbouw geÔnstalleerde motor is de nu huidige INDUSTRIE type 5D6, 275 pk. 500 omw. / min.

brevo
Scheepsomkeerkoppeling, Merk ; Brevo type 513 nr 12247 A bj 1959 met ingebouwd stuwlager.

Gewichten, Motor zonder vliegwiel 7790 kg, vliegwiel 1320 kg. Totaal gewicht motor met vliegwiel 9110 kg Lengte motor 2940 mm.

Als hulpset werd er een twee-cilinder LISTER, 20 pk bij 800 omw. / min. Deze motor drijft aan een ''INDUSTRIE'' luchtcompressor, luchtgekoeld, een ''Stork'' centrifugaal- pomp 4'', een twee-cilindermembraampomp 2 '', en een dynamo 24 volt. Dit wordt geheel door een drijfwerk van riemen aangedreven.

union union

Het schip is te watergelaten te Alphen aan den Rijn in 1960 en gedoopt in "UNION" De scheepsnaam "UNION" betekend ook wel ''SAMENWERKING''.

Teboekgesteld in 1959 te Leiden, brandmerk: 1748 B LEIDEN 1959
Europa nummer: 3031748

union union

Het schip is in de vaart gekomen en de schipper op de UNION was Dhr. J. de Jong te Ouderkerk aan den IJssel. (De vader van de huidige schipper Wim de Jong )

Er werd veelal zand en grind mee gevaren, door geheel Nederland en BelgiŽ.

13-02-1972, het schip is verlengd op scheepswerf van Vlaardingen te Gouda met 11,60 m. door de verlenging nam de tonnage toe tot 745 ton. Het nieuw middenschip is gebouwd op de scheepsbouwwerven D. en JOH. BOOT N.V. De nieuwe afmetingen van het schip zijn, 67,00 L x 7,30 Br, diepgang grootste inzinking 2,61 , 745 ton.

1985, de INDUSTRIE heeft zijn eerste opknapbeurt gehad, alles gecontroleerd, en wat kleine werkzaamheden verricht.

1989, Kalfsdekken zijn aangebracht, tonnage nam toe naar een totaal van 786 ton.

Schipper J. de Jong heeft er tot mee gevaren tot december 1990, is er tevens mee gestopt.

01-01-1991. Het schip is door W. de Jong ( zoon van Jan ) overgenomen, heeft de scheepsnaam niet gewijzigd. Gehandhaafd "UNION". Is ermee gaan varen en er wordt veelal zand en grind vervoerd door Nederland.

union
1994, De INDUSTRIE heeft zijn eerste revisie gehad, o.a. nieuwe voeringen, enz, enz. zodat hij er weer een aantal jaren ermee vooruit kan. Regelmatig (jaarlijks) wordt de krukasuitslag gecontroleerd.

2004, Bij de INDUSTRIE zijn nieuwe verstuivers geplaatst.

2005, De INDUSTRIE voldoet naar volle tevredenheid, is inmiddels 45 jaar( jong ).

Jan 2006, De INDUSTRIE draait naar tevredenheid, maar er zijn problemen met de omkeerkoppeling. De INDUSTRIE wordt vervangen en te koop aangeboden.
Maart 2006 er komt een nieuwe motor het is geworden een MITSUBISHI
De motor, de 5D6 is gegaan naar Johan Rolloos verzamelaar klassieke Nederlandse Diesel Motoren.

Opm, het scheepsbouwnr. en scheepsmotornr. van de UNION hier zit een gelijk verschil in met het m.b.s. AVONTUUR, een verschil van tien nummers.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 5D6: niet omkeerbaar
omkeerkoppeling : Kuypers, type BK5
vermogen : 275 p.k.
soort : 5 cilinder
omw./min. : 500
bouwjaar : 1960
motornr. : 4284
aflever datum : 19-11-1959
union union union