GASTENBOEK
Wilt u een berichtje achterlaten of hebt u vragen, aanvullende gegevens, op en of aanmerkingen.
Wij zouden het graag van u vernemen; teken het gastenboek!
• Nieuwe reactie
eveline staat op marktplaats reactie via erika groetjes biff en wies
e.van.engelenburg <e.van.engelenburg@hetnet.nl>
aalst, NL - Sunday, May 15, 2005 at 21:24:29 (CEST)
Ik heb hier nog een correctie op het veraal dat bij de m.s.b. Arethusa staat. De eerste eigenaar was niet L. de Werd maar L. de Waal te Bruinisse. De motor stond toen in de mosselkotter bru50 van L. de Waal. De motor is gebouwd in 1939 en heeft tijdens de oorlog bij machine fabriek Maaskant in de verpakking gestaan met nog een motor van 80 pk van de bru5. De motor is van 1948 tot 1956 ingebouwd geweest bij de bru50. In 1956 is de motor in het schip van mijn vader ingebouwd, de m.s. Dankbaarheid nu de Jacomina uit Tholen.
C.M. Wagemaker <Anita-Wagemaker@Hotmail.com>
St. Philipland, NL - Sunday, May 15, 2005 at 21:07:48 (CEST)
Hierbij een correktie, die Brons waar ik mee gevaren heb was een 2cyl. 110 pk, gewicht 11 ton, spakenvliegwiel 5 ton gewicht. Daarvoor een HMG 3cyl. 75 pk. Veel succes met de Industrie.
Lau Bos <laumaja@msn.com>
Middelburg, NL - Saturday, May 14, 2005 at 22:16:11 (CEST)
Hi, nice site! Keep up the good work!
Gleb <glebk@yahoo.com>
New York, USA - Friday, May 13, 2005 at 23:39:19 (CEST)
Hele mooie en leerzame site, ik heb nooit met een Industrie gevaren, wel met een verdieselde Brons 2
cylinder 90 pk.
Lau Bos <laumaja@msn.com>
Middelburg, NL - Tuesday, May 10, 2005 at 20:50:01 (CEST)
heel mooi deze site .
maar is het mogenlijk om van de abelforte de spanten tekening en de tekening van het dek plus opbouw te verkrijgen.tegen betalingvan de kopieerkosten. daar ik modelbouwer ben en graag deze boot wil bouwen .ik vaar bij de vmbc het anker waarschijnlijk heeft u ons in vianen wel gezien met onze modelboten {wat een weer }.
onze site www.vmbchetanker.nl
in afwachting verblijf ik
cor roza vianen
c.roza@hccnet.nl
cor roza <c.roza@hccnet.nl>
vianen, NL - Saturday, May 07, 2005 at 19:33:53 (CEST)
Hallo, Wim hier nog even een INDUSTRIE verhaaltje, in de rubriek zoek een schip op het forum kwam ik de Catharina tegen dat schip kon ik wel een beetje in de zeventiger jaren heette het schip Alma schipper Kikkert, een zoon van die man heefd nog een tijdje als stuurman bij mij aan boord op de Lemna gevaren.
Wij lagen eens bij de Alma op zij voor een sluis en dan kan je het niet laten even naar die draaiende INDUSTRIE kijken en luisteren. Kikkert kwam er bij staan en zei toen;\"Als ze moet jongen laat ik het je weten\". Ik ben benieuwd of het motornummer nog te achterhalen is. George Westerbeek is op dat schip geboren. Groetjes Kees
Kees Keijzer <haringkees@planet.nl>
Papendrecht, NL - Wednesday, April 27, 2005 at 08:43:40 (CEST)
Onder INDUSTRIE-DIVERSEN en vervolgens DIESELMOTOREN tref ik een database aan met vrijwel alle Industrie D motoren vanaf 1945. Het doet mij goed, dat de indertijd door mij opgestuurde lijst uit de archieven van de Historische Vereniging van Alphen aan den Rijn ook daadwerkelijk een professionele plaats hebben gekregen op deze website. Een aktuele site, die zich ontwikkelt tot een Industrie-platform van niveau, waardoor dit industrieel erfgoed niet verloren gaat, maar steeds meer gaat leven. Dat doet velen erg goed.
Meteen even een vraag: In de vestibuledeuren van het voormalige woonhuis van Philippus Boot (oud directeur motorenfabriek De Industrie), Wilhelminalaan 71 te Alphen aan den Rijn, zaten glas-in-loodramen met de afbeelding van een motor en vissersschip KW.51. De woning is jaren geleden verkocht. De motor is uit de vestibuledeuren gehaald en heb ik achterhaald. De afbeelding van de KW.51 (toen eigendom van de fa. Guyt uit Katwijk) is echter spoorloos. Wie heeft een goed tip voor mij, waar het glas-in-loodraam van het schip zich momenteel bevindt. Alle aanwijzigingen zijn welkom.
J.D. Boot <jdboot@hetnet.nl>
Rosmalen, NL - Wednesday, April 13, 2005 at 10:33:29 (CEST)
Leuk om deze side te bekijken. Daar ik veel aan de Industrie motoren heb gewerkt in het verleden bij de firma Hoek & zn in IJmuiden zou ik graag eens in contact komen met een eigenaar om nog eens van dit
stukje vergaane glory te kunnen genieten
Jan Guyt <janguyt@zonnet.nl>
IJmuiden, NL - Wednesday, April 06, 2005 at 21:21:29 (CEST)
Ik ben degene die het motorblok geboord heeft en ik vind het leuk om op deze pagina te kijken hoe de werkzaamheden vorderen
Dick <abakker@vanzetten.com>
Delft, NL - Tuesday, April 05, 2005 at 22:17:15 (CEST)
Beste Wim.
Verledenjaar spraken wij over de makelaar die jij in Friesland had: Jurgen v/d Spoel ik zou graag zijn adres willem om eens contact met hem op tenemen.
Ik weet alleen Warns.
b.v. dank Jaap van Es
Jaap van Es <j.d.vanes@tref.nl>
Sliedrecht, NL - Friday, April 01, 2005 at 19:39:55 (CEST)
Hoi ,
Hebben jullie het probleem al gevonden van de gebroken / gescheurde krukas.
Ik zat te lezen in een handleiding van een 2 cilinder Industrie. Daar kwam ik dit tegen.
Qoute
Niet zuiver in een lijn liggende lagers, kunnen breuk, door vermoeiing van de krukas hebben.
End Qoute
Niels Ruiter
Mslb Anna Frater
Niels Ruiter <nrtr@zeelandnet.nl>
Kortgene, NL - Tuesday, March 29, 2005 at 16:48:02 (CEST)
Even een INDUSTRIE verhaaltje, afgelopen Paasmaandag was ik afvarend tussen Zaltbommel en Nieuwaal, het werd net een beetje saai op het water. Daar kwam ik als welkome afwisseling de msl. \"Victor\" tegen op weg naar haar thuishaven. Ik dacht ik zal eens luisteren of ik hem kan horen en inderdaad na het open van de stuurhutdeur bereikte het machtige geluid van de 3VD6A mijn oren .Daarna heb ik nog een praatje over de marifoon met de bemanning gemaakt .Zulke dingen maken mijn werk nog steeds leuk als je op Paasmaandag niet thuis bent. Kees Keijzer.
Kees Keijzer <haringkees@planet.nl>
Papendrecht, NL - Tuesday, March 29, 2005 at 16:32:18 (CEST)
Hallo, voor het eerst de site bezocht, complimenten! Zeer veel leuke informatie en enthousiaste liefhebbers. Vraagje: wanneer is er weer een Industrie-dag? Ben laatste keer in Alphen geweest.
Overigens ook de groeten van m\'n zwager Piet Eekhout.
Peter Barendse <barendse60@zonnet.nl>
Kwintsheul, NL - Monday, March 21, 2005 at 22:36:14 (CET)
ook Dieu-Donné heet, en de andere Dieu-Didier, ik zou graag weten hoe u aan die naam komt. want ik heb hem in Nederland nog niet gehoord, overigens een goede keus.
pearl nieuwenhuizen <p.nieuwenhuizen@btw-adviseurs.nl>
Almere-Buiten, NL - Wednesday, March 16, 2005 at 23:04:12 (CET)
Beste eigenaar van de Dieu-Donné,
Wij zijn de familie Nieuwenhuizen uit Almere, per toeval kwamen wij op uw site en wij waren erg gecharmeerd van de naam van de boot, wij hebben zelf een tweeling van bijna 3 jaar,waarvan één ook
pearl nieuwenhuizen <p.nieuwenhuizen@btw-adviseurs.nl>
Almere-Buiten, NL - Wednesday, March 16, 2005 at 23:00:38 (CET)
Ik ben er stil van en op zijn hollands me bek pleurt open.
Dit is echt het beste van het beste we slopen alles omdat het oud is en versleten en te veel moeite kost en geld om het op te knappen.
Ik vind dat mensen die zo bezig zijn als jullie een lintje moeten krijgen.
Er is al zo weinig over van vroeger
H.Hagenus <harry_h@planet.nl>
Alphen aan den Rijn, NL - Sunday, March 13, 2005 at 13:41:00 (CET)
volgens mij staat die draaiende industrie in dat passagiersschip
F.van>gent <f.va.gent@home.nl>
Veghel, NL - Wednesday, March 02, 2005 at 02:58:48 (CET)
Hallo, Wim
Ik ben benieuwd hoe ver je met je krukas bent. Ik kan de link op je site over de werkzaamheden niet openen. Mail me even hoe het allemaal verloopt, ik zou nog bij je langskomen vandaar! Groeten Hans Gerritsen slb \"Rosa\"
Hans Gerritsen <joh.ger@wxs.nl>
Ingen, NL - Sunday, February 27, 2005 at 16:07:20 (CET)
Hallo, Wim even een reactie op de nieuwe rubriek; audio en video, volgens mij is het de machinekamer van de \"Zagri\"I met de draaiende 8 D 7O H D. hoe gaat het met krukas in de boot? Groetjes Kees.
Kees Keijzer <haringkees@planet.nl>
Papendrecht, NL - Saturday, February 19, 2005 at 09:34:01 (CET)
hé mooie site hoor, ik zocht foto\'s van binnenvaart schepen en toen kwam ik hier uit...
guido <gmalbersen@msn.com>
zwolle, NL - Friday, February 18, 2005 at 11:53:07 (CET)
Met deterug komst van het bergings vaartuig BRUINVISCH is er weer een INdustrie terug inHolland
te weten een 3 vd 6 uit 1937 .120 apk het schip is ondergebracht bij het Scheepvaart museum te Rott
jan Mosterd <mosterdj@kabelfoon.nl>
Maassluis, NL - Thursday, February 17, 2005 at 20:13:40 (CET)
he ik belande op deze site toen ik opzoek was naar info over de motoren die wij aan boord hebben een werkspoor generator en een hoofdmotor 735 pk bolnes diezel 7cilinder met verstelbare schroef schip heet ms rigel www.zkkmaassluis.nl daar ken je hem vinden
yuri van gent <yurivangent@hotmail.com>
maassluis, NL - Sunday, February 06, 2005 at 14:06:14 (CET)
Een heel gezoek voordat we op deze site belandden. We hebben onze sleepboot Lodewicus te koop staan, heeft iemand interesse of een suggestie waar je je schip het beste te koop kunt zetten om een echte Industrie liefhebber te vinden ?
Graag reactie per mail of telefoon:
A. Goddijn, tel. 0172-500525, e-mail: goddijn51@zonnet.nl
A. Goddijn <goddijn51@zonnet.nl>
Leimuiden, NL - Tuesday, February 01, 2005 at 12:44:42 (CET)
Kunnen jullie me misschien helpen?
Ik ben op zoek naar een Werkspoormotor. Er zijn er maar drie van gebouwd. Twee in een fruitjager Geestlande en Geeststar en een in een walvisjager. Het was een z.g. vrije zuigermotor. Van deze motoren werden alleen de uitlaatgassen gebruikt om een turbine aan te drijven die op zijn beurt de schroef aandreef. Heel interssant, maar weing van te vinden. Vast dank voor de moeite. Frank
Frank Maas <maasfrank@wanadoo.nl>
Breda, NL - Saturday, January 29, 2005 at 20:03:30 (CET)
Als oud-medewerker van de vm. waterschappen De Gouwelanden en later Wilck en Wiericke heb ik een paar keer het gemaal Bulaues Brack in Bodegraven \"aan mogen slingeren\" tijdens vakanties van mijn oud-collega Ton de Bruijn. Met genoegen !
Als een ritueel om water een stukje naar de zee te dragen.
Wanneer ik dat rustgevende geluid op een stille avond of bij gunstige wind hoor (\'k woon op 1 km afstand) denk ik: We moeten hier heel zuinig op zijn !
Ik wens jullie veel succes met deze mooie site en Ton met zíjn gemaal.
Koos van der Ree Doolaard <reedoolaard.j@hdsr.nl>
BODEGRAVEN, NL - Thursday, January 27, 2005 at 14:57:57 (CET)
wat een mooie site
sleepboot alie motor 3vd6a termunterzijl <oostl082@plannet.nl>
woldendorp, NL - Tuesday, January 25, 2005 at 11:53:15 (CET)
Hallo,
Ik kwam bij toeval op deze site terecht. Met belangstelling heb ik de site bekeken. Mijn vader heeft in de 60er jaren gevaren op een oesterschip in Yerseke de YE47. Dit schip was uitgerust met een Industrie motor van de firma Boot uit Alphen a/d Rijn.
Als jongen van een jaar of 12 ben ik een week meegeweest met het scheepje naar de fabriek in Alphen omdat er onderhoud aan de motor gedaan moest worden. Heel indrukwekkend was die tocht. We voeren dan vanuit Yerseke en kwamen door de Rotterdamse havens en over de Gouwe waar je niet snel mocht varen omdat anders de golven over de dijkjes spoelden. Het geluid van de motor klinkt me nog inde oren. We zeiden altijd de motor zegt constant tabak, tabak, tabak, tabak.
Ik heb ergen nog een foto van dit scheepje. Het was in die tijd eigendom van de firma Gebr. Verwijs uit Yerseke maar is later verkocht en ik weet niet waar het gebleven is maar het moet nog ergens rondvaren mogelijk met zijn Industrie motor er nog in!
Mocht u meer info wensen dan wil ik best proberen u te helpen.
gr Gerard Maas
G.J.Maas <gerard-maas@planet.nl>
Yerseke, NL - Saturday, January 22, 2005 at 23:18:19 (CET)
Een hele leuke site, ik heb zelf een kempenaar gehad met een INDUSTRIE 4VD6 van 160 pk (plaatje van de motor heb ik nog). Het rondneuzen op deze site roept veel mooie herineringen op. Ik heb al een paar keer de INDUSTRIE gestart klinkt erg vertrouwt in mijn oren......... geweldig. Ga vast nog vaak even lans de site om even weg te dromen. Groeten Hans Groenen
Hans Groenen <hansgroenen@hotmail.com>
Krimpen aan de Lek, NL - Thursday, January 20, 2005 at 23:15:22 (CET)
ik heb het eens bekeken het is een mooie site. Ik leer er veel van, zelf heb ik een industrie uit een boot getakeld. Type: 2d4 ik ben een hobbiëist met veel oude motoren. De industrie wil ik in de schuur laten draaien. Met een molendag. Hij staat nu op bielzen. maar ik moet hem in het beton zetten. Is mij geadvizeerd. Tekeningen en orginele boeken heb ik er bij dus ben ik er erg blij mee. Op de tekening staat: dat hij van 14-06 1947 is. Het nummer van de moter is 4010-40. Veel succes met de site. Groetjes Gilles uit Maasland doei
Gilles v. Leeuwen <renebram@kabelfoon.nl>
Maasland, NL - Wednesday, January 19, 2005 at 20:05:08 (CET)
Wat leuk om op deze site de oude sleepboot van mijn vader te zien. De \"Simon\" nu weer omgedoopt tot Houtrib. Ik heb hier nog ergens heel oude foto\'s van. Zover ik weet is mijn vader, toen hij nog leefde op een van de sleepbootdagen (nu alweer zo\'n 7 jaar geleden) nog een keer aan boord geweest. Ik weet alleen niet zeker meer of het de Simon of de Maria was. Zover ik weet heeft mijn vader de boot voor het eerst weer in Woudsend gezien. Als de bezitter van de Hourib dit nog weet hoor ik het graag. Onlangs heb ik ook de bezitter van de Hagenaar waar mijn vader op voer nog oude foto\'\'s toegezonden, waar hij erg blij mee was. Verder nog mijn complimenten voor deze leuke site.
Vriendelijke groeten van Simone van Wijk-Kraaipoel
Simone van Wijk-Kraaipoel <simonevanwijk@planet.nl>
Hoorn, NL - Saturday, January 08, 2005 at 01:44:06 (CET)
Hallo Wim
Wat een gelikt stuk over de HUDSON. Mooie foto\'s ook die er bij staan. Namens bestuur en crew hartsikke bedankt. Ik hoop dat dit artikel er toe zal bijdragen dat er vele bezoekers de HUDSON komen bekijken en dan speciaal naar de \"Industrie\", welke vanaf nu, zij het met een electromotor, weer draaiende te zien is. Zelfs met het geluid van een stationair draaiden motor.
Hans van Ekelenburg <hudson@museumschip-hudson.nl>
Vlaardingen, NL - Friday, January 07, 2005 at 13:46:37 (CET)
Wim , via deze weg een verzoekje aan de lezers van de site; De foto van De sleepboot \"Delta\", daar op de foto nog \"Gercor\"varend op de Mark met twee bietenschepen in de aanhang in de vijtiger jaren. Mijn vraag is?; Wie kan mij vertellen wat de namen van die sleepschepen zijn. bij voorbaat dank voor de reactie, KeesKeijzer.
Kees Keijzer <haringkees@planet.nl>
Papendrecht, NL - Saturday, January 01, 2005 at 12:58:13 (CET)
Hallo, even reageren op het loffelijk initatief van de gene die de motorsleepboot \"Dieu-Donne\" weer in oude glorie wil herstellen, ik hoop dat we op termijn weer van het prachtige geluid van de 3 VD 6A kunnen genieten op de vaderlandse wateren, en dat dit industrieel erf goed behouden blijfdt voor het nageslacht. Kees Keijzer.
Kees Keijzer <haringkees@planet.nl>
Papendrecht, NL - Friday, December 31, 2004 at 17:39:03 (CET)
Gezocht en gevonden, ik heb als dienstplichtig matroos mijn diensttijd (mei 1975 december 1976) doorgebracht op de Y8022.
Ik herinner mij de 3 cilinder Brons nog heel goed.
Een moeilijk te starten motor die ook niet gemakkelijk op merk te tornen was.
In 1976 is de complete stuurhut vernieuwd op de rijkswerf na een aanvaring met een brug bij Alkmaar.
De Y8022 had nogal eens last van een onwillige keerkoppeling. Het betreft hier het schip Mslb FIGORE.
Eddy Bruinsma <eddybr@tiscali.nl>
emmer compascuum, NL - Sunday, December 26, 2004 at 20:34:46 (CET)
Goedendag heer Biemans
Met volle bewondering deze site bekeken, en als oud INDUSTRIE monteur er ontzettend van genoten.
Ben zelf zeevarende maar toch van 1967 t/m1977 nieuwbouw en service monteur geweest bij INDUSTRIE motoren fabriek tot deze moest sluiten,wat zeker de oudere monteurs aan het hart ging,die er tientale jaren gewerkt hebben.Heb zelf me oude beroep weer opgepakt machinist koopvaardij en weer gaan varen bij Gebroeders Broere op chemicalieen tankers te Dordrecht ,wat ik tot mijn vut (27 jaar) heb gedaan.Heb op de m.t. Jacobus Broere en m.t. Bastiaan Broere allebei voorzien van een INDUSTRIE 6D8OHDN 1499 pk (1103 kw) afgesteld ivm aantal machinisten,en op de m.t. Philip Broere met een INDUSTRIE 8D8OHDN 2080 pk (1530kw).
Zal zeker deze site trouw bezoeken ook het mooie foto werk van diverse MK waar ik als monteur menig zweetdruppeltje heb liggen.
m vr gr Ron Boot
Ronald boot <ronald_boot@hotmail.com>
Alkmaar, NL - Tuesday, December 21, 2004 at 14:19:44 (CET)
Ook zo genoten van deze site?
Indien u ook geinteresseerd bent in maritieme boeken etc. vraag dan naar mijn ´maritieme boekenlijst´!
Huib van Dee <hnvandee@aol.com>
Boen, D - Sunday, December 19, 2004 at 20:52:22 (CET)
Hallo beheerder van deze site,
Ik hat een vraag. Ik heb met een werkstuk bezig over de aandrijving van schepen. Één vraag uit het werkstuk luid: In welke volgorde word de besturing en de motor in een schip gebouwd? En daarop was mijn vraag of u misschien wat informatie voor mij had om zo goed die vraag te kunnen beantwoorden.
B.V.D.
Groetjes,
Eldert Rademaker
Eldert Rademaker <eldert_rademaker@hotmail.com>
Koudekerk aan den Rijn, NL - Sunday, December 12, 2004 at 13:37:58 (CET)
Dear friend, no wonder there are always wonders which allow us to get in touch.
Anyway, best wishes for you and your beloved ones.
Juan
Juan Carlos de Castro Pita <juan3car@hotmail.com>
Madrid, España - Saturday, December 11, 2004 at 22:45:56 (CET)
Henri je kan bellen voor digitale fotos 0653176362
Mijn email komt niet aan .
George
George Westerbeek <ggw@planet.nl>
Capelle aan den IJssel, NL - Tuesday, December 07, 2004 at 21:37:29 (CET)